Svrha obilježavanja dana posvećenog obrazovanju na međunarodnom nivou je usmjeravanje pažnje vladama i narodima na promicanje mogućnosti cjeloživotnog učenja svim ljudima kao sredstvo za izlazak iz siromaštva.
Ovogodišnja tema 2022. „provlači se“ kroz naziv „Promjena Smjera, Transformacija Obrazovanja“ prema kojoj bi se transformacijom obrazovanja odgovorilo na potrebe tržišta rada, kao i na izazove globalnog i digitalnog svijeta, a zahtijevalo bi promjenu odnosa između učenja i podučavanja.
Središte za cjeloživotno učenje vodi se preporukom Evropske unije da podučavanje i učenje ključnih kompetencija učini dijelom svoje strategije.
Osam ključnih kompetencija koje su temeljne za svakog pojedinca u društvu temeljenom na znanju su:
- komuniciranje na maternjem jeziku: sposobnost izražavanja i tumačenja koncepata, misli, osjećaja, činjenica i mišljenja usmenim i pismenim putem;
- komuniciranje na stranom jeziku: kao što je prethodno i navedeno, ali uključuje i vještine posredovanja (tj. sažimanje, parafraziranje, tumačenje ili prevođenje) i međukulturnog razumijevanja;
- matematička, znanstvena i tehnološka kompetencija: dobra ovladanost matematičkom pismenošću, razumijevanje prirodnog svijeta i sposobnost primjene znanja i tehnologije pretpostavljenim ljudskim potrebama (poput medicine, prijevoza ili komunikacije);
- digitalna kompetencija: sigurna i kritična uporaba informacija i komunikacijskih tehnologija za rad, rekreaciju i komunikaciju;
- učenje kako učiti: sposobnost učinkovitog upravljanja vlastitim učenjem, samostalno ili u skupini;
- socijalne i građanske kompetencije: sposobnost učinkovitog i konstruktivnog sudjelovanja u vlastitom društvenom i radnom životu te uključivanje u aktivno i demokratsko sudjelovanje, posebice u sve raznolikijim društvima;
- osjećaj za inicijativu i poduzetništvo: sposobnost pretvaranja ideja u aktivnosti kroz kreativnost, inovacije i poduzimanje rizika, kao i sposobnost planiranja i upravljanja projektima;
kulturna svijest i izražavanje sposobnost da se cijeni kreativna važnost ideja, iskustava i osjećaja u medijima poput glazbe, književnosti i vizualnih i izvedbenih umjetnosti.
- cjeloživotno učenje – odgovor je na krizu sve bržeg zastarijevanja znanja i vještina, do čega dolazi zbog ubrzanog ritma tehnoloških i društvenih promjena;
- razvoj novih informacijskih i komunikacijskih tehnologija;
- nove spoznaje edukacijskih znanosti koje uvjetuju novu filozofiju odgoja i nove pristupe ostvarivanja ciljeva odgoja i obrazovanja;
- društva su postala kompleksna i brzo se mijenjaju, te je važno prilagođavati se.
„Mudrost nije proizvod školovanja, već cjeloživotnog pokušaja stjecanja.“ – Albert Einstein